Twee maanden vol essays, higland cows en visite - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Inez Gelder - WaarBenJij.nu Twee maanden vol essays, higland cows en visite - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Inez Gelder - WaarBenJij.nu

Twee maanden vol essays, higland cows en visite

Blijf op de hoogte en volg Inez

12 Mei 2014 | Verenigd Koninkrijk, Aberdeen

Dag allemaal,

Na twee maanden lang wachten hebben jullie dan eindelijk weer een reisverslag van mij. Het mocht wel eens tijd worden! Gelukkig hebben we (bijna) allemaal nog facebook waardoor jullie ook op de hoogte zijn van mijn avonturen. De laatste keer had ik het over een bezoekje naar een whiskey distillery, weten jullie nog? Nou ik haast niet meer, dus ik ga proberen om de paar weken daarna te beschrijven. Het is al weer zo lang geleden! Oh enne, ik moet jullie waarschuwen. Dit wordt een lange update :)

De drie weken na mijn laatste reisverslag verliepen geloof ik aardig rustig. Ik had gewoon les doordeweeks en in het weekend waren er kleine uitstapjes met vrienden. Voor school moest ik in deze weken ook wat meer aan de bak. Ik ben druk bezig geweest met mijn scriptie en daarnaast moest ik ook een annotated bibliography en een essay inleveren. Ik heb nog niet verteld welke vakken ik hier volg geloof ik. Het zijn er twee: the Holocaust, It's Issues and Debates en Historical Research for Visiting Students. Het eerste vak is best interessant, ik vind het vooral heel leuk dat ik zelf veel ontdek door te schrijven. Het tweede vak is iets waar ik nu pas mee bezig ben. Kort gezegd: het is eigenlijk ook een essay dat ik moet maken, maar dan met een journalistieke achtergrond. Maar goed, de weken voor mijn vakantie was ik dus vooral bezig met school! Dat moest ook wel.. want daarna had ik wel 3 a 4 weken vakantie!!

Eerst ging ik nog voor een klein weekendje naar huis. Wat was iedereen verrast, leuk hoor! Heerlijk om die kleine Hugo te zien :) Na een paar dagen (met lekker veel zon en bbq) was het dan tijd om weer naar Schotland te gaan. De week daarna, dus de eerste week van de vakantie, was eigenlijk heel saai. Ik heb volop aan mijn scriptie gewerkt, dus het heeft ook wel weer een positieve uitwerking gehad. Na deze harde werkweek was het dan ook écht vakantie voor mij. Op dinsdag 8 april landde Erik op het vliegveld in Edinburgh. We hebben daar een paar hele leuke dagen gehad! Genoten van de mooie stad, het lekkere eten en van het elkaar weer zien. Op de donderdag gingen we weer naar 'huis', naar Aberdeen dus. Daar heeft Erik ontdekt hoe grijs Aberdeen is, maar ook hoe mooi de omgeving rondom mijn campus is. Na een rustig weekendje was het zover.. we gingen hiken!

Van de maandag tot de vrijdag zijn Erik en ik op reis geweest door Schotland, met een gehuurde auto. We begonnen met een autorit naar Fort William (west Schotland) waar we een overnachting in een Youth Hostel hadden geboekt. Na een prima nachtje, vertrokken we dinsdagochtend 08.30 om te gaan hiken. Het was prachtig weer, met veel zon, dus we hadden echt geluk! Onderweg zijn we zelfs nog flink verbrand in onze nek en op ons voorhoofd. Om half vijf waren we eindelijk waar we wilden zijn: in de bothy. Wat is een bothy? Het is een soort hutje op de hei waar wandelaars/bergbeklimmers etc kunnen overnachten of schuilen. Deze bothies zijn prima onderhouden en eigenlijk ook best wel pittoresk. (zie foto's op fb) In ieder geval.. wij hebben daar onze matjes uitgerold en de nacht doorgebracht. Opzich hebben we allebei wel een goede nacht gemaakt, maar ik had nogal last van een bekend fenomeen bij vrouwen: KOU. Wat had ik het koud in het begin! Gelukkig kwam dat allemaal goed waren we allebei fris en fruitig (ahum) wakker om 8 uur 's ochtends. De tweede dag ging sneller dan gedacht: na een steil stuk gelopen te hebben, kwamen we eigenlijk vrij snel bij de tweede bothy. Dit was nog maar rond het middageten, dus wij besloten om toch maar door te lopen en de route diezelfde dag af te lopen. Op het eind had ik het nog best wel zwaar, mijn voeten deden erg pijn. Maar na wat zwoegen (aan mijn kant) waren we dan eindelijk bij het dorpje. Tot zover het hiken!

De nacht hebben we doorgebracht in hetzelfde Youth Hostel, want dat beviel ons best. De volgende dag stond volledig open voor ons. We hadden een extra dag tot onze beschikking plus een auto plus mooi weer! En dat laatste is zelden in die omgeving, van de 365 dagen is het maar 60 dagen mooi en droog volgens een lokale Schot. Al met al.. de wereld lag voor ons open. Op advies van een hele aardige en typische Schotsman met de naam Gordon, gingen we eerst naar het meest westelijke punt van het Verenigd Koninkrijk: Ardnamurchan. Ja, probeer dat maar eens uit te spreken. De weg ernaartoe was prachtig! Het laatste gedeelte vond ik wat minder, maar Erik vond het een leuke uitdaging: een single track road. Het is een eenbaansweg, super smal en met veel hellingen en bochtjes. Het was maar goed dat Erik reed :) Aangekomen bij Ardnamurchan hebben we onze ogen uitgekeken. Super mooie kliffen en zelfs zo'n goed uitzicht dat we de westelijke eilanden in de verte zagen! Na een kwartiertje daar rondlopen gingen we weer verder, want er stond nog iets veel mooiers op ons programma: the Isle of Skye!

Ook deze keer was de weg ernaartoe prachtig, adembenemend. We reden tussen de enorme ruige bergen door, met af en toe een loch aan onze zijkant. Bocht na bocht zagen we weer wat nieuws, nog spectalulairder dan eerst. Zo hebben we bijvoorbeeld een heel mooi kasteel gezien, het Eilean Donan Castle. Super mooi! (zie fb of google het even). Na een aardig lange rit kwamen we aan het begin van de avond aan op Skye. Wat moooi!! Het eiland is heel speciaal. Het is omgeven door loch's en water van de Atlantische Oceaan, wat in contrast staat met de hoge bergen die het eiland bevat. Ik kan het moeilijk omschrijven, maar het was nieuw voor mij om een eiland te zien met zulke grote berg partijen. Maargoed, terug bij de lijn het verhaal. Erik en ik hebben ook op Skye een Youth Hostel geboekt en hebben daar een prima nacht gehad. De volgende dag (vrijdag) waren we om 6.30 wakker en hadden we prachtig uitzicht over het meer met de opgaande zon achter de bergen. Snel eten en hup de auto in: het eiland verkennen!

Die dag heeft Erik super veel gereden. We hebben het hele eiland over gecrosst, om zo veel mogelijk te zien! Hoogtepunten waren: Kilt Rock (steile kliffen met waterval en prachtig uitzicht), een dolfijn zien (jaja!!) en de fairy pools. Het was even zoeken, maar de fairy pools waren prachtig. Het water had een speciale kleur door de combinatie van de stenen en de zon die erop scheen. Heel mooi. Ik kan het niet genoeg zeggen maar toch: zie facebook voor de foto's! :) Verder hebben we nog de alom bekende highland cow gespot. Wat een lieve harige beesies :)Aan het einde van de middag, zo rond half vijf, besloten we om weer terug te rijden naar Aberdeen. Onderweg zijn we nog 'even' langs Loch Ness gereden en hebben we het kasteel daar gespot. Ik had er hele hoge verwachtingen van, maar eigenlijk is het ook gewoon maar een loch net als alle andere natuurlijk :) Na een lange rit van ongeveer 5 uur, en een stop bij de Burger King, waren we dan eindelijk weer thuis!

De laatste dagen dat Erik hier was in Aberdeen waren nog heel chill. We hebben rustig aan gedaan in het weekend en nog Pasen gevierd in de kerk op zondag! Dat was heel gezellig, want er was nog een lunch na de dienst waar we heerlijk hebben gegeten en gekletst. Op de woensdag was het weer zover: Erik en ik moesten afscheid nemen. Ik vond het wel even lastig, maar toch was ik vrij snel weer gewend geraakt aan het leventje hier in Aberdeen. Als dat al niet was gebeurd, dan had iets anders nog wel geholpen: mijn geweldige mama kwam zaterdag naar Aberdeen! We hebben een hele leuke mama-dochter tijd gehad. Zaterdag hebben we lekker gegeten, daarna samen in het guest house geslapen en de zondag zijn we naar het Dunnotar Castle in Stonehaven geweest. Het was heel leuk! Aan het einde van de zondag kwam papa ons vergezellen :) Hij was net terug van het weekend van de Vierde Musketeers, waar Erik de woensdag ook naar was gegaan.

Van maandag tot donderdag had ik nog een hele fijne tijd met m'n ouders. Eerst heb ik hen een beetje rondgeleid op de campus, mijn kamer laten zien en het strand.. toen gingen we naar het centrum en daar hebben mama en ik nog gewinkeld terwijl papa een dutje deed. De dinsdag was daarentegen lekker actief: we hebben een prachtige wandeling gemaakt in de bergen! De woensdag zijn we nog met de auto langs de oost en noordkust gereden. Dit was ook heel mooi, bij de Bullers of Buchan hebben we prachtige kliffen, papegaaiduikertjes en pinguïns gezien! Daarna zijn we verder wezen touren en hebben we nog enkele kastelen gespot. De donderdag ochtend was alweer het laatste moment van hun tijd in Aberdeen. Na een gezellige ochtend hebben we afscheid genomen. Toen was de vakantie over voor mij! (de foto's van deze week komen nog)

Dat is nu alweer 1.5 week geleden, dus de tijd gaat snel. Ik heb het schoolwerk weer opgepakt en ben nu bijna klaar met mijn scriptie, spannond. Verder schrijf ik nu (zoals ik al zei) een essay dat met journalistiek heeft te maken. Over het algemeen heb ik het hier nog prima naar m'n zin. Ik heb echt leuke vriendinnen gemaakt en ik heb genoeg te doen voor school. Het nadeel (en voordeel) is alleen dat ik geen tentamens heb. Dit betekent dat ik al binnen drie weken naar huis ga, want anders zit ik hier toch m'n tijd uit te zitten. Het nadeel is dat ik dat laatste nu dus doe. Iedereen is hier druk aan het leren voor de tentamens dus er zijn weinig leuke uitjes meer. Maar ik heb al een leuk projectje gevonden om mezelf bezig te houden: ik ga zo'n schilderij verven met nummers. Lekker makkelijk en houd je van de straat. Dus al met al geniet ik zeker nog wel van m'n laatste weekjes hier :)

Tot zover mijn update van vandaag. Het was een lange rit, maar het ging dan ook over de laatste twee maanden! Ik weet niet of er nog een update komt, wie weet wanneer ik weer in het koude kikkerlandje ben geland. (Wat trouwens erg tropisch is nu, vergeleken met Schotland). Anyways, bedankt voor het lezen en wie weet tot spreeks!

Liefs,
Inez

  • 12 Mei 2014 - 23:36

    Henri Van Gelder:

    Ha lieve Inez,

    Leuk geschreven en wat heb je inmiddels veel gezien van dit prachtige land. Het was erg leuk enkele dagen deelgenoot te zijn van je leventje in Aberdeen.

    tot gauw,
    liefs pap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inez

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 589
Totaal aantal bezoekers 2238

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 13 Juni 2014

Study abroad in Scotland

Landen bezocht: